Svar på era frågor

Ja, vad ska man säga? Vissa frågor ät alldeles jättebra, medan andra? What the fuck? Haters always gonna hate, och vissa av er gav mig ett riktigt gott skratt, men här kommer era svar!

Fråga: När du blev gravid, hur berättade du det för dina föräldrar?
Svar: Jag och mamma har en väldigt öppen relation, så jag ringde henne och berättade direkt, med mina skakiga små händer. Hon var lugn och sansad, tog det bra och stöttade mig, såklart. Pappa tog de lite hårdare. Eller, längre tid för att smälta kan man väl säga. Ringde han också, då han bor 17 mil bort.

Fråga: Vart anmäler man sig till ultraljud och sånt?
Svar: Du ringer till mödravården och bokar in en tid för inskrivning osv. Dit får du sedan gå regelbundet och får tider och all information av den barnmorskan som du kommer få.

Fråga: Var graviditeten planerad och vart jobbade du innan?
Svar: Både och kan man säga. Jag slutade med mina ppiller eftersom jag mådde illa av dom och vi sa att "händer det så händer det", och sedan trodde vi dock inte att det skulle gå SÅ fort! Och jag jobbade på en förskola som resurs till ett barn med funktionshinder! :)

Fråga: Har du något matschema för Livia?
Svar: Jo men det har jag! Visserligen ruckas det en aning beroende på när hon vaknar, men oftast brukar hon vakna runt 7 tiden på morgonen. Såhär ser Livias "matschema" ut just nu, när jag slutat amma:
07.00 välling
10.00 gröt + fruktpure + vatten
13.00-14.00 en portion mat + vatten
17.30 gröt + fruktpure + vatten
(Antingen somnar hon efter detta vid 19-tiden eller så får hon en slurk välling)

Fråga: Vad jobbar du och din man med?
Svar: Man! Det var kul! Min sambo och jag jobbar inom samma "bransch". Jag inom förskola och han skola.

Fråga: Var din graviditet planerad. Du nämner sällan nått om din pojkvän. Hur är erat förhållande och är han en närvarande pappa?
Svar: Jag lägger fokus på Livia i bloggen, så det är väl därför han hamnar under kategorin "vi" när jag skriver. Eftersom han jobbar hela dagarna spenderar jag den mest tillsammans med Livia själv. Han är en närvarande pappa och vi bor ihop och har det bra, som vilken familj som helst. Vårat förhållande är som alla andras, upp och ner. Men vi håller ihop och har det bra, kort och gott. Han är min stora kärlek.

Fråga: Hur kändes det när du låg på sjukhus och Livia kom ut?
Svar: Oj! Allt gick så fort så jag minns det så suddigt! Men helt fantastiskt självklart. Sedan kom det ju till komplikationer under min förlossning som gjorde att jag idag är livrädd. Men skulle göra det tusen gånger om för hennes skull. Helt klart det bästa som har hänt. Att få henne på bröstet var obeskrivligt. Man måste ha varit med om det för att förstå!

Fråga: Gjorde det mycket ont?
Svar: Eh, jaa! Typ sjukt megaont.

Fråga: Hur var det när ni kom hem från BB i vardagen?
Svar: Man är så överväldigad och så får man världens känslovåg. Jag tjöt typ hela tiden! Haha. Så mycket nytt, så mycket känslor och kärlek. Det tar ett tag innan man landar och fattar att man faktiskt är mamma! Men allt funkade bra och hon har alltid varit ett väldigt enkelt barn. Bara lilla magen som krånglade i början.

Fråga: Hur berättade du för din kille och hur tog han det?
Svar: Eftersom vi kommit överrens om att jag skulle sluta med mina p piller visste han ju om att det kunde ske. Han var på jobbet och visste att jag skulle ta ett test på morgonen. Han fick sedan ett sms där jag darrigt skrev "du ska bli pappa". Fick som svar "sånt där skojar man inte om" och sedan fick jag ett samtal (ville inte ringa då han var på jobbet) Han tog det bra. Tog ett tag att smälta för alla tror ja!

Fråga: Hur går det ekonomiskt med allting?
Svar: Det går bra! Jag jobbade så pass mycket innan Livia kom så jag har den bästa föräldrapenningen jag kan få (utifrån min heltidslön). Får ut ca 11500 i månaden och Daniel har just nu praktik och jobbar/får akassa. Vi går runt helt enkelt.

Fråga: Vart bor ni nu? Kan du inte visa eran lägenhet i bilder?
Svar: Vi bor på Viborgsgatan i Västervik i en stor och rymlig trea! Kan absolut visa bilder en annan dag!! Kanske imorn!

Fråga: Ska du och din kille förlova er?
Svar: Ja, det får du fråga han ;) Men det blir det nog någon gång framöver. Har ingen stress på sånt.

Fråga: Tror du att du och din kille kommer vara tillsammans över 10 år till?
Svar: Haha! Ja men det hoppas jag verkligen.

Fråga: Kan du inte visa alla dina tatueringar och skriva vad dom står för?
Svar: Absolut! Någon annan dag!

Fråga: Varför blev det ett sånt liv när ni bestämt att er dotter skulle heta Livia samtidigt som ett annat par?
Svar: Som Julia skrev under, det är gammalt och barnsligt. Glömt för oss båda. Vi blev upprörda över en skitsak. Idag var vi två fina döttrar med finaste namnet.

Fråga: Hur många killar har du haft genom åren? Hur länge har du varit ihop med din nuvarande?
Svar: Helt ovesentligt hur många. Ung och dum, alldeles för många antar jag. Jag och Daniel har varit ihop sedan november 2009, med ett uppehåll på va ett halvår.

Fråga: Vad hände med den svarthåriga killen du var tillsammans med?
Svar: Han fick mig att inse att jag fortfarande var kär i Daniel.

Fråga: Varför tog det slut med din nuvarande kille och sedan blev ni tillsammans igen. Kände du dig inte smutsig som låg med en annan emellan?
Svar: Jo, fruktansvärt. Jag ska gå och duscha nu med en gång tänkte jag. Luktar nog också!

Fråga: Om du fick ändra något på din kropp/utseende vad skulle det vara?
Svar: Min spetsiga näsa kanske? Jag bryr mig inte så mycket. Är rätt nöjd med mig själv.

Fråga: Bästa och sämsta sexminnet?
Svar: Varför vill man veta det?

Fråga: Är det sant att du och din kille tänkte göra slut innan du blev gravid?
Svar: Nej, det hade däremot nyss varit slut under en period men vi hittade tillbaka och att Livia blev till såg vi bara ännu mer som ett tecken att vi skulle vara tillsammans.

Fråga: Jag undrar om du har alla fingrar och tår som man ska, alltså 10 av varje?
Svar: Nej tre tår, två fingrar och sju ögon.

Fråga: Vad har du för namn du vill ha på nästa barn?
Svar: Hemlis!

Fråga: Vill du ha fler barn och ska du plugga vidare?
Svar: Planerar barn inom rätt snar framtid igen, så ja! Och när jag varit hemma med den plutten ska jag läsa till förskollärare!

Fråga: Vad valde ni på för namn innan ni kom fram till Livia? Vad hade ni för pojknamnsalternativ? Var ligger Livia på kurvan? Vad hade du för carvings under graviditeten? Tappa du många vänner när Livia kom?
Svar: Vi var bara överrens om Livia, annars hade vi bara olika förslag. Jag gillar Enya och Daniel Lowa, men det var inget som föll varandra i smaken. Pojknamn vill jag inte ta upp, för det är fortfarande på tavlan till nästa barn om de blir en pojk. Livia ligger lite över på kurvan. Hon är lång med, så det kompenserar varandra. Nu väger hon 8590 gram och är 70 cm lång. Ja det försvann massa vänner. Man slutar aldrig förvånas om man säger så.

Fråga: Hur många kilon gick du upp under graviditeten?
Svar: 20kg!

Fråga: Hur gjorde du för att gå ner alla kilon? Har du lyckats gå ner allt?
Svar: Ingenting! Ammade? Har gått ner allt och lite till! Inte tränat en enda gång. Tycker sånt är trångt. Dock går jag mycket promenader.

Fråga: Vart bor du? Vad är "Karlssons" för affär du brukar skriva om? Vilket/vilka är ditt favoritmärke och affär på barnkläder? Är både Livias farmor/farfar och mormor/morfar närvarande? Har ditt och din sambos förhållande förändrats sedan Livia kom? Hur gör ni för att vårda erat förhållande så ni inte lägger all fokus på Livia?
Svar: Vi bor i Västervik! Karlssons är en alltiallo affär med allt möjligt billigt i! Superbra! Jag gillar märkena villervalla, småfolk, molo och newbie bäst. Villervalla, småfolk och molo är väldigt färgglada kläder som man blir glad av. Dock en aning dyrare än från "vanliga" affärer. Annars är jag helt såld på newbies kollektion som KappAhl har. Deras fina gammaldags färger (kontrast till de andra färgglada märkena) och söta kläder gör mig knäsvag. Har nog nästan allt! Skit bra priser med! Men alla med barn eller gravida vet nog redan om det! Barnaffärer. Hmm... Handlar mest på internet om inte på KappAhl. Villervalla.se, luckylittleme.com kan du bland annat hitta dessa märken på. Både Livias mor och far föräldrar är närvarande och dom bästa hon kunde få, och vårat förhållande har varit mer bråk än innan. Faktiskt. Svårt att hitta tid, men blir nog lättare nu när hon blir äldre och vi kan lämna bort henne då hon inte längre ammar!



Kommentarer
Postat av: Rebecca

Får man skriva en följdfråga till en av svaren? Du skrev att du får ut runt 11500 i månaden, hur många dagar tar du ut i månaden då?

2013-03-18 @ 07:32:04
URL: http://rsernfalk.blogg.se
Postat av: Sara

Måste fråga ang. maten varför får hon bara fyra mål och ibland innan läggdags och ibland inte? Och varför så mycket gröt och inte mer mat? Har hon inte problem med bajset med så mkt gröt o välling? :-)

2013-03-18 @ 12:38:26
Postat av: Anonym

Men herregud. Att folk orkar hålla på!
Måste fråga en sak om det är okej.. :)
Du skrev ju att du slutade med p-piller, och om det hände så hände det liksom. Hade ni mycket sparade pengar då eller hade ni så bra inkomster att det gick bra ändå? Jag är inte intresserad av er ekonomi på det viset, utan jag undrar mest hur man vet att man är redo för barn, då det är det enda jag tänker på och vill? Jag och sambon känner likadant men vi är ändå oroliga med tanke på att jag för tillfället är arbetslös (han har fast jobb).
Känner ju inte er men ni verkar klara det väldigt bra och undrar därför hur ni tänkte ang det osv? Tack för en bra blogg!

2013-03-18 @ 12:57:23
Postat av: Sandra

Angående maten, hur skulle hon annars äta menar du? :-) Och anonym som undrar om ekonomin. Jag jobbade heltid och även Daniel när vi fick veta det, så vi visste att jag skulle få ett hyffsat belopp på Mammapenningen, att vi skulle kunna spara mycket pengar och att båda var berättigade till akassa om vi inte skulle få annat. Barn kostar mer än man tror. Alla saker som ska inhandlas innan, alla kostnader när ungen kommer. Huvudsaken är att ni klarar er! De går att leva snålt men på mycket kärlek brukar jag säga! :-) Har han heltid så kanske ni klarar er ändå? Du kommer om du ät arbetslös få va 4600 i månaden om du inte har nått jobb innan. En lägstanivå. Den plus hans heltid. Klarar ni er då? Så ni får tänka. Man klarar allt bara man vill. All lycka till er!

2013-03-18 @ 21:57:49
URL: http://liviasmamma.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag tänkte mer mat och mindre gröt. Undra mest de för min lille kan inte äta både gröt och välling samma dag = inge bajs!

2013-03-19 @ 06:41:37
Postat av: Julia & Liviia

Tack Sandra ditt svar uppskattas och värmer verkligen<3

Kram Julia O Liviia

2013-03-19 @ 11:59:21
Postat av: Sandra

De flesta jag vet ger både gröt och välling. Skulle kännas lustigt att ge henne mat som frukost eller kvällsmat! Bajseriet är som vanligt ändå! :)

2013-03-19 @ 12:08:28
URL: http://liviasmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skulle också satsa på mer mat, alltså att både ha riktig matlunch och matmiddag ;-) men hon är ju så liten ännu.. man kör på det som känns bäst!

2013-03-19 @ 13:28:22
Postat av: sara

ja mena ju givetvis inte som frukost eller kvällsmat ;) utan lunch och middag. men de var bara en tanke! men funkar de för er så kör på.

2013-03-19 @ 13:43:23
Postat av: Anonym

Om man får komma med ett förslag bara haha :-)
7.00 välling
9-10 (andra frukost)gröt+fruktpure+vatten
14.00 lunch mat + vatten
18.00 middag mat+ vatten
sen fylla på med välling innan sänggående, låt säga
18.45!

bra med ca 4 timmar mellan måltid, förutom vällingen på kvällen som blir som en "påfyllnad" inför natten ;-)

2013-03-19 @ 14:50:27
Postat av: Sandra

Tar jättegärna emot tips! Svårt med det där med mat tycker jag :) gillar gröten till kvällen dock eftersom den är mer mättande. Men ska testa med mat! Tack! :)

2013-03-19 @ 15:32:55
URL: http://liviasmamma.blogg.se/
Postat av: Sara

Då skulle jag tipsa 7.00 frukost (välling eller gröt, det är ju typ samma näring i båda, med kanske lite mackbitar) lunch 11.00 (mat) mellis vid 14.00 typ fruktpure och kanske lite gröt eller yoghurt och middag vid 17.00 (mat) och god natt typ välling eller gröt vid läggdags!

2013-03-19 @ 16:50:51
Postat av: Sara

Anledning till de tiderna är de tider som är på dagis!

2013-03-19 @ 16:53:17
Postat av: Anonym

Men kör såhär då ;)
7.00 lite välling enbart till morgonmyset ;-)
8.00 gröt+fruktpure+vatten
11.30 lunch mat+vatten
15.00 middag mat +vatten
18.00 gröt+fruktpure
Påfyllning av välling innan läggdags;-)
Sen måste det stämma ungefär med när livia brukar sova på dagen också :-)

2013-03-19 @ 20:13:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0