Besparingar

Ja, vad ska man säga? Så jävla upprörd och faktiskt inte ett dugg sugen på att gå tillbaka till jobbet som det är just nu. Hur kan kommunen låta detta hända? Ungar som rymmer, brist på personal, brist på uppsyn. Är det verkligen ingenting man tycker borde prioriteras? Våra barn, det käraste vi har, vår framtid! Hur ska man våga lämna sitt barn på förskolan när det skärs ner så mycket att pedagogerna inte har koll på vart ungarna är och vad de gör pga att de är för få? Inte konstigt att det inte är några som utbildar sig längre! Lägga 300 000 på en utbildning som man sedan ska betala av, för att jobba under dessa omständigheter, dålig lön och så mycket arbete att du går in i väggen. Det är redan tufft som det är. Vad gör vi när pedagogerna går i pension, blir sjukskrivna pga stress och för mycket arbete? Jo, tar in okompetent personal = ännu otryggare för alla parter. Jag menar inte att outbildade är okompetenta på det planet att de inte kan sköta sitt arbete bra, utan all dokumentation som ska göras, vad man gör när det händer något, utvecklingssamtal, läroplanen osv. För den ska vi pedagoger också hinna med? När vi inte ens har tid att se till vart vi har barnen? Nu räcker det. Förhelvete.

Det käraste jag har, som jag vill ska ha en TRYGG och bra barnpassning.


Kommentarer
Postat av: Emma

Vi pedagoger? Så du är utbildad. trodde att du skulle utbildad dig, har jag fattat fel?

2013-03-21 @ 19:38:57
Postat av: Anonym

Välj dagmamma till Livia istället! 100 gånger bättre, mer personligt, och tryggare miljö.

2013-03-21 @ 20:17:12
Postat av: Anonym

Det finns ju inget som säger att personal hos en dagmamma (pedagogisk omsorg) inte är kompetent att bedriva en sådan verksamhet. Dock finns inget krav eller kontroll från skolverket. Vilket jag kan tycka är värdefullt, tex att en förskola har en läroplan på samma sätt som hela grundskolan sedan har. Skolverkets formulering på skillnader mellan förskola och dagmamma (pedagogisk omsorg):

"Förskolan är en skolform, fritidshem är en verksamhetsform som är ett komplement till skolan. Pedagogisk omsorg är däremot ingen skolform.
Förskolan och fritidshemmet styrs av läroplaner, det gör inte pedagogisk omsorg.
I förskola och fritidshem bedrivs undervisning och utbildning, det gör man inte i pedagogisk omsorg.
I förskola och fritidshem ska det finnas högskoleutbildad personal, det finns det inga krav på för pedagogisk omsorg."

2013-03-21 @ 20:33:25
Postat av: Sandra

Jag är barnskötare, ska utbilda mig vidare till förskollärare. Pratade i "vi" form utifrån verksamheten. Jag är inte fullt utbildad pedagog och anser mig själv inte till kategorin heller, men ska utbilda mig som sagt. Bli helt kompetent och utbildad fullt för att jag tycker det är viktigt. Sedan har jag jobbat inom förskola, skola i flera år, gått barn och fritid samt ett år på förskollärarprogrammet, så endel pedagogik kan jag nog allt.

2013-03-21 @ 21:26:21
URL: http://Liviasmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

De allra flesta dagmammor är utbildade, och hur många outbildad personal kommer inte och går på förskolorna..? sen får man ju överväga fördelar, hos en dagmamma är det alltid samma person, såvida hon inte är sjuk/ledig då har man en extra dagmamma som barnet redan känner till för alla dagmammor träffas 2 gånger i veckan tillsammans med barnen.
Det är hemlagad mat, mindre barn och definItivt bättre för små barn. Jag är inte helt uteslutande mot dagis, men tycker det är för barn 2+ minst, kanske 3. Hos en dagmamma kan du lämna en 1-1,5 åring med gott samvete. Sen finns det ju som dagis, bra och sämre dagmammor!,

2013-03-22 @ 08:53:57
Postat av: Anonym

Att det är "...hemlagad mat" måste jag nog undra kring. Visst maten i skolansvärld är inte OK men jag undrar om det är så att bara för att man är dagmamma så lagar man mat från grunden. För det är för mig hemlagad mat. Som tillskillnad från färdigmat/fabrikats mat är lagad från grunden.
Det kommer inte att finns mycket outbildad personal kvar i förskolans värld nu när allt var legetimation osv heter.
Ute på landet är det inte heller stora barngrupper och där är det få personal. Sen är det viktigt anser jag att ett barn ska vistas i en miljö med mycket barn och olika vuxna då skolans värld ser så ut senare. Men visst det finns ju positiva och negativa saker hos båda.

2013-03-22 @ 12:26:18
Postat av: Anonym

är väl självklart att det inte är färdig mat? Det är hemlagad mat, från grunden, enstaka fall är det kanske färdigköttbullar till den kokta potatisen ( hur god är skolans potatis? Den är ju herregud till och med fabrikat på skolorna? ) med hemmagjord riktig gräddsås!..
Ne jag har den bästa dagmamman i världen, så jäkla glad för det :)

2013-03-22 @ 22:47:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0